طی طریق یک تکنولوژی


داستان ورود چراغ برق یه ایران را میخواندم،اواخر دوران قاجار با کلی سلام وصلوات این تکنولوژی از روسیه وارد میشود و اول هم روشناییش به دربار و اندرونی شاه میرسد، و یواش یواش خیابان های اطراف کاخ هم روشن میشوند، جمعی از سیاستمدران و حتی کسبه و افراد عادی به شدت با این تکنولوژی مخالفت میکردند، ترش رویی میکردند و آن را نور شیطان مینامیدند، نور شیطان بودنش را هم از این جهت ابراز می کردند که حبابی که بدون هیچ وسیله ای بتواند خود به خود بدون پف کردن و دخالت کسی خاموش بشود، قطعا از اعمال شیطان است. بدین جهت کمتر فردی حاضر میشد در خانه خود و یا دکانش از نور شیطان استفاده کند، اصلا کاسبی در شب جزو محرمات بود ، و چه معنی داشت که شب هم مثل روز روشن شود. خلاصه اینکه مخالفان، کاسبانی را که شب به لطف چراغ برق به کسب روزی مشغول بودند را کاسبان شیطان مینامیند و به شدت با آن مخالفت میکردند. ارام ارام دیدند کاسبان شیطان نه تنها مورد لعنت خدا قرار نگرفتند بلکه با گره گشایی از کار خلق خدا که نیاز به خرید داشتند کاسبیشان هم رونق میگرفت، و حتی عده ای از مردم که از نور شیطان شنیده بودند از سرکنجکاوی به میدان شمس العماره میرفتند و ناخودآگاه مشتری همان کاسبان میشدند. خلاصه اینکه همه افرادی که که گارد شدیدی در برابر چراغ برق داشتند رفته رفته آن را پذیرفتند و دیدند میتوان با حبابی که به پف کردن نیاز ندارد هم راحتتر زندگی کنند و هم در شب کاسبیشان را ادامه بدهند و بیشتر روزی کسب کنند. و در خانه هم آرامش بیشتری نصیبشان شود. آیا اکنون میتوان دنیا را بدون برق تصور کرد؟ شعار اداره برق تهران الان این است که نبض تهران با برق میتپد. همه اینها قدرت تکنولوژی را نشان میدهد، آری به راستی با تکنولوژی نمیتوان جنگید.

حالا قصه بیت کوین و کلا رمزارزها را داریم ، متاسفانه هنوز با گذشته بیش از صد سال ازین واقعه گارد گیران در برابر تکنولوژی های جدید هنوز وجود دارند ، اسم بیت کوین می آید، هراسان و نگران میشوند و میگویند پشتوانه آن چیست وقتی هم توضیح میدهی باز رفتاری نشان میدهند که انگار پول شیطان است.

اصلا در این موضوع بحثی نیست که آمریکا پدر ما را در آورده و از هر اقدامی برای خوار کردن ما استفاده کرده ولی ما ایرانیان هم همیشه در برابر زورگویی های آن ایستاده ایم و تلاش کرده ایم به هرطریق ممکن تحریمهایش را تا حد امکان بی اثر کنیم تا ملت کمتر دچار مشکل شوند. الان اگر ما از رمزارزها استفاده نکنیم بیش از اینکه ما برنده باشیم دشمن قسم خورده ما یعنی همان آمریکا رو خوشحال میکنیم.

نگرانی هایی مطرح میشود که درست هست، مثلا ملت در این بازار سرمایه گذاری کنند و بعد ضرر کنند و بعد انتظار داشته باشند دولت جوابگوی ریسکشان باشد، یا بحث خروج و ورود ارز و یا نحوه ارتباط این مقوله با ارز، بنده معتقدم همه اینها با گفتمان حل میشود، و نگرانیها مرتفع میشود بشرط اینکه از سمت قانونگزار درب به روی فعالان این حوزه باز باشد و بجای اقدامات قهرآمیز و دستورات ناگهانی ،صحبت شود و موضوع در کارگروههای تخصصی متشکل از فعالان خوشنام این حوزه و دولتمردان آشنا به حوزه قانوگزاری و رمزارزها بررسی شود.

گاهی صحبتهایی از برخی افراد انقلابی میشنوم که باورم نمیشود، مثلا میگویند درگاههای ریالی صرافی ها رو به سرعت ببندید، برادر دشمن ما مشترک هست، ما هم بچه همین انقلاب هستیم، زخم خورده آمریکا و نوکرانش. گیریم شما امروز درگاههای صرافی های رمز ارز را بستید یا اصلا ما را اعدام کردید، در نهایت چه نصیب ایران ما میشود. جز اینکه دشمنمان را شاد کرده اید، و زمینه ساز یک بازار سیاه و زیر زمینی و بدون نظارت شده اید. و فکر میکنید سر و سامانی به این بازار داده اید، ما جوانیمان را داده ایم ، انرژی مان را صرف این کرده ایم که بازارگاهی امن برای داد و ستد رمز ارزها خلق کنیم و همه اعمالمان هم شفاف است. بیاید دست هم را به گرمی بفشاریم ، توان ما بسیار کمتر از توان شما دولتمردان است و این را به نیکی میدانیم، ولی ما هم به اندازه خودمان میتوانیم کمک کنیم. ایرانی آبادتر بسازیم. لطفا و خواهشا نگزارید بازار رمز ارزها گرفتار رفتارهای سلیقه ای شود و یا به دست افرادی بیفتد که دانش و تخصص آن را ندارند و یا چون کلمه ارز در آن دخیل است به صرافی های سنتی {با احترام منظورم همه صرافی ها نیست ، منظورم این است که افرادی که در زمینه تجربه دارند بتوانند وارد این حوزه شوند}سپرده شود و خسران نصیب مردم ما شود. نمونه های این اعمال ناخواسته زیاد بوده است، ولی یک همکاری و یک تلاش دوسویه از سمت فعالینی که برادریشان را ثابت کرده اند از یک طرف و یک حمایت و یا علی از سمت شما و مخصوصا سران قوا و بانک مرکزی میتواند سر و سامانی به این بازار بدهد که نتیجه اش خدمت به خلق است و خلق ارزش، انشالله در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را پشتیبانی و مانع زدایی نامگذاری فرموده اند، شاهد مانع زدایی باشیم و حمایت از جانب شما بزرگواران.

خداوند نگهدار ایران اسلامیان باشد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *