فراگیری کریپتو با لگ


دیشب حرفهای قشنگی رو وزیر جوان در کلاب هاوس مطرح کرد، حرفهایی زد که درد دل همه ما فعالان این حوزه است. چند تا نکته رو از صحبتهای ایشان به عاریه میگیرم و با نظرات خودم ترکیب میکنم تا حرف دلم را زده باشم.

به حق درست میگفت که یکی از نگرانی های قانوگزار این هست که امروز مجوز تبادل رمز ارز را بدهد و ملت هم سود کنند، فردا روزی اگر قیمت ارزها پایین آمد باز جلوی بانک مرکزی جمع بشن که ای داد پول ما را خوردند. به نوعی ملت تمایل دارند ریسک سرمایه گذاریشان به دوش قانونگزار بشه، یعنی اگر سود کردند که حرفی نمیزنند ولی اگر ضرر کنند ای داد و بیداد که ما ضررر کردیم. به نظر بنده قدم اول آموزش و آگاه سازی و جلوگیری از جو زده شدن ملت هست، مردم با استفاده از رسانه های جمعی باید در خصوص بورس آموزش ببینید و هرکسی اجازه خرید و یا فروش نداشته باشد، شما حتی در صرافی های بزرگ دنیا هم که ثبت نام میکنید پرسشنامه ای را پر میکنید که مطمئن شود که آگاهی کافی در خصوص سرمایه گذاری در بازار کریپتو را دارید و یا خیر، حتی ما و شاید برخی دیگر از صرافی های ایرانی نیز چنین میکنند و موقع ثبت نام مشتری و تماس تلفنی از اون سوالاتی میشود که مطمئن شویم اول منشا پول قانونی هست و دوم اینکه این شخص آگاهی کافی را در خصوص بازار کریپتو دارد یا خیر.

بحث پولشویی و استفاده از کریپتو به عنوان یکی از راههای پولشویی بحث درستی است، ولی با ابزارهایی تا حد امکان میتوان جلوی این مبحث را گرفت، همانطور که جناب آذری جهرمی هم عنوان کردند بحث پولشویی با استفاده از مواردی که قانونگذاری شده هم قابل انجام است و نمیتوان گلوگاههایی را تعریف کرد که مطمئن شویم که به هیچ وجه این اتفاق نم افتد ولی هرچقدر احراز هویت و نظارت بیشتر باشد این کار سخت تر خواهد شد، باید بپذیریم که اگر کاری را بخواهیم قانوگذاری نکنیم هزاران دلیل میتوانیم بیاوریم که این کار شدنی نیست. ولی بهتر است به نمونه های خارجی نگاهی کنیم جایی که کیف پولهای زیادی با پشتوانه ارزهای بیشتر آمریکا وجود دارد و با نظارت و دقت کافی فرصت را برای تبادلات غیر قانونی گرفته است.

نکته دیگری که آقای آذری جهرمی اشاره کردند بحث استفاده از متخصصان جوان برای قانونگزاری بود ، احسنت بر ایشان، افرادی که در این راه خون دل خورده اند و با وجود همه محدودیت ها باز هم لنگان لنگان این بازار را اصطلاحا میگردانند قطعا تجریباتی دارند که بسیار با ارزش هست و ما همیشه آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده ایم.

در نهایت فرمودند باید محافظه کاری را کمتر کرد و خلاقانه عمل کرد باز هم یک صحبت قشنگ ، اگر بخواهیم مدام محافظه کار باشیم و از منظقه امن خود خارج نشویم و ریسک نکنیم نمیتوانیم چرخ های سنگین کشور را در شرایط مخصوصا تحریم به پیش برانیم.

شخصا امیدوارم بانک مرکزی با رویکردی مثبت و قانونمند وارد این حوزه شود، و از تجریبیات افرادی که در این حوزه رزومه موفقی دارند استفاده کند، و بحث رمز ارزها را با بحث صرافی های سنتی یکی نکند، دایره اعتمادی تشکیل شود از افراد شناخته شده و مورد اعتماد و آرام آرام با آموزش مداوم مردم و همینطور آموزش تصمیم گیران نهایی عرصه را برای فعالیت امیدوارانه و خلاقانه فراهم کند.

در پایان عرایضم همانظور که آقای جهرمی فرمودند رمزارزها در ایران فراگیر خواهد شد هرچند با لگ زیرا که با تکنولوژی نمیتوان جنگید.

یا علی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *