انحصار و رانت


متاسفانه هرجا انحصار طلبی مشاهده میشود یا با رانت بوده، یا با هدف رانت بوده و یا بالاخره رانتی در آن حاصل میشود.

یک زمانی خود کلمه رانت را باید معنی میکردی ولی شوربختانه اینقدر در حوزه های مختلف رانت های مختلفی بوجود آمده که دیگر از یک بچه 10 ساله هم بپرسی احتمالا پاسخی برایش دارد.

رانت و اقتصاد رانتی به دست ناپاکان و یا با سو استفاده از پاکان به وجود می آید. جایی که یک مقام مسول به زیر دستانش اعتماد میکند و آنها چنان بلایی سرش می آورند که که دیگر به خودش هم اعتماد ندارد. و جایی هم خودش با رابطه و بدون ضابظه به بالا میخزد و میشود ازهمان فراریهای کانادا نشین.

اصولا در در هر کشوری رانت اگر گسترده شود آسیب ها اقتصادی فراوان و جبران ناپذیری به جا میگذارد. رانت خواران بجای اینکه به خدا توسل کنند و بدنبال کسب روزی حلال در شرایط رقابتی باشند، به افراد توسل میکنند، رانت اطلاعاتی میگیرند مثلا میفهمند فردا قرار است فلان اتفاق در بورس بیفتند و با توسل به دوستانش هر دو پولدار میشوند، , و به پای زرنگی خودشان میگذارند، یا با توسل به عده ای دیگر انحصار واردات یا صادرات کالا یا خدماتی را به دست میگیرند، یا در تلاشتند با همین ارتباطات غیر شفاف در خصوص رمز ارزها فضایی را بوجود بیاورند که فقط خودشان بتوانند کار کنند، غافل ازینکه آنکه زندگی و جوانیش را برای فعالیت در این حوزه داده عده دیگری هستند ، اینن رانت بازارن دوست دارند کلابخش خصوص را پس بزنند و خودشان بشوند همه کاره. ولی دیگر یاد گرفته ایم هر تجارت و صنعتی که رانتی شد باید فاتحه اش را خواند.

بعد قوه قضاییه میرود تهش را دربیاورد میبیند به به همان که قرار بوده خودش جلوی فساد را بگیرد، ناگهان چربی و نرمی دنیا را با آتش جهنم معاوضه کرده و خودش شده سر دسته رانت خوران.

من این بار و در حوزه رمز ارزها بسیار امیدوارم که سه قوه و بانک مرکزی اجازه به بازیچه گرفتن مردم و رانتی کردن این حوزه را به هیچ شخص یا نهادی ندهد، و بداند ما خواهان عدالت و شفافیت هستیم.

من از سیاست زیاد نمیدانم، ولی خوشحالم از این پاکسازی هایی که در قوه قضاییه صورت میگیرد، هنوز امید دارم مملکت پالایش شود و افرادی که واقعا قصد خدمت دارند و اعتقاد دارند بالاتر از هر ناظری خدا ناظر است در رده های بالای حکومت قرار بگیرند. تا انشالله بشود آنچه برایش انقلاب کردیم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *