باج گیری آنلاین


امروز خبری منتشر شد که یکی از صرافی های رمز ارز هک شده است، و اطلاعات مشتریان آن بفروش میرسد، بعد از توضیحات مدیران آن وب سایت و تطبیق اطلاعاتی که منتشر شد، بطور خلاصه برخی از دوستان اینطور برداشت کردن که ظاهرا عده ای که خود را هکر نامیده اند ، از اطلاعات قبلی سایتهای هک شده و تطبیق آنها با اطلاعات سایت مذکور ادعای هک کردن را داشتند و ازین طریق میخواستند باج گیری کنند. در طی بیش از یک دهه که در اینترنت فعالیت میکنم و کسب و کار آنلاین دارم، موارد مشابه دیده ام. افرادی هستند که واقعا هکر اصطلاحا کلاه سفید هستند و باگ یا نقطه ضعفی را پیدا میکنند و به مدیران سایت اطلاع میدهند و درقبالش هم مبلغی میگیرند. و هر دو طرف راضی هستند. یا وب سایتهایی الان وجود دارد که سایتت را در آنجا ثبت میکنی، هکر های کلاه سفید به دنبال روشی برای نفوذ به سایتت میگردند و اگر پیدا کردند آن را گزارش میدهند و جایزه میگیرند. این دسته هکر ها از اینکه نامشان هم فاش شود ابایی ندارند و با شرافت در حال کسب در آمد هستند و به امنیت وب سایتها کمک میکنند و هر چه میگیرند هم نوش جانشان. ولی عده ای هستند که اصطلاحا هکرهای کلاه سیاه هستند و هدفشان تخریب و باج گیری است. به وب سایتها نفوذ میکنند آن را اصطلاحا حتی دیفیس میکنند و یا خرابکاری هایی انجام میدهند که آشکار است و قصدشان تخریب شرکت خاصی است. نام و نشانی هم از آنها وجود ندارد. یا عده دیگری بر پایه برخی اطلاعات واهی قصد اخاذی دارند و وقتی چیزی عایدشان نمیشود مدعی میشوند که سایت را هک کرده اند و نتیجه اش میشود همین خبری که امروز منتشر شد. گروه دیگری هم هستند وقتی باگ را کشف کردند طلب مبلغ زیادی را میکنند و مدیران سایت تمایل به پرداخت آن نشان نمیدهند و آنها هم سایت را هک میکنند و اطلاعاتش را برای فروش قرار میدهند.

شریف ترین گروه هکر ها همان کلاه سفیدها هستند که مشخصا وقت میگذارند و بطور عادلانه ای هم مبلغی را دریافت میکنند و مدیر سایت هم ایراد را رفع میکند و یک همکاری دایمی بعضا شکل میگیرد.

در هرصورت باج گیری فقط همانهایی نیست که در فضای واقعی است، در فضای مجازی هم همیشه بوده و امنیت هم همیشه یک چیز نسبی بوده. حتی ممکن است سایتی هک شود و سپس مدیران آن با توضیح و عملکرد شفاف به مشتریان اطلاع رسانی میکنند و عذرخواهی میکنند. یا برعکس کلا منکر موضوع شوند و بیش از پیش به وجه عمومی خود آسیب برسانند.

همیشه باید تلاش کرد تا حد امکان برای امنیت سایت هزینه و وقت صرف کرد و از بهترین ها استفاده کرد ولی متاسفانه هیچ سایتی حتی بزرگترین وب سایتها نظیر گوگل هم همیشه در معرض هک شدن قرار دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *