مدیر


با مدیران مختلفی در سطوح پایین تا بالای دولتی همکلام بوده ام و همنشین. همینطور این تجربه را با شرکت های خصوصی و استارتاپ ها نیز داشته ام.

مساله ای که عموما با آن مواجه شده ام این بوده است که روند رشد در یک سازمان به این صورت است که یک فرد با رشدش تبدیل به مدیر یا سرپرست یا سوپروایزر میشود بدون توجه به روحیات آن شخص. بعضی افراد اصلا توان مدیر شدن را ندارند و این اصلا اشکال ندارد، دلیلی ندارد اگر یک فرد نمیتواند مدیر باشد پس راههای رشد دیگری برایش فراهم نشود.

یک فرد شاید فرد به شدت فرد دقیقی هست ولی توانایی این را ندارد که به افراد دیگری بگوید که چه کنند و خودش همیشه منتظر این هست که تسک هایی را به او محول کنیم و او به دقیقترین شکل انجام دهد. مدیریت یک دانش اکستسابی هست و همزمان یک توانایی ذاتی هم هست. بسیار دیده ام افرادی که در رشته های مدیریتی تحصیل کرده اند و در نهایت نمیتوانند تصمیم گیری برای یک شرکت یا یک بخش کنند و همیشه منتظر بقیه هستند.

روندی را در شرکت فراهم کنید که افراد این چنینی که کم هم نیستند پیشرفت و رشد را ببینیند و در کارهایشان تنوع ایجاد کنید، هرگز در سازمانتان به نحوی رفتار نکنید که هر کس مدیر یا سرپرست نشد پس پیشرفتی نداشته است. مهم این است شما چه تعداد نیروی ماهر در زمینه های مختلف تربیت کرده اید، چقدر این افراد میتوانند به سازمان کمک کنند و تا چه اندازه با اهداف بلند مدت سازمان آشنا هستند.

اگر سازمانی متحد تشکیل دهید که همه پشتشان به هم گرم است و یک صدا و با هم فریاد پیشرفت و خدمت به خلق و ایجاد تغییری مثبت در زندگی افراد را میزنند، آنگاه نتیجه بسیار بهتر ازین خواهد شد که یک چارت سازمانی سنتی داشته باشید که همه باید از بالای سری دستوری بگیرند و همه ارتباطات محدود و خشک باشد.

در نهایت شما (هر شمایی) میتوانید به سازمان کمک زیادی کنید و در رشد سازمان تاثیری بسیار زیادی داشته باشید ولی لزوما نیاز نیست مدیر یا سرپرست باشید، با قرار دادن شما در جایگاه اشتباه ممکن است هرچه ساخته اید هم به فنا رود و از یک فرد موثر به یک فرد با حاشیه و بدون توان تبدیل شوید.

در جایگاه مدیر شما گاهی مجبورید تصمیماتی بگیرید که شاید اشتباه از آب در آید ولی باید توان تحمل مسولیتش را هم داشته باشید، شاید مدیر شدن شما خلاقیت شما را کم کند چون مرتب به این فکر مشغولید که آیا کار درست را انجام میدهید یا خیر. مدیر شدن هرگز نباید یک هدف باشد، ولی اگر توانایی های مدیریتی در خود میبینید آن را تقویت کنید ، آن موقع هست که آکادمی ها میتوانند به شما کمک کنند. شما با هر روحیه ای اگر در جایگاه و سازمان مناسب قرار داشته باشید و تلاش خود را انجام دهید، هم کارتان دیده میشود و هم پیشرفت میکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *