ساماندهی و توسعه رمز دارایی‌ها


اینطور که شنیده ام کمسیون اقتصادی مجلس پیشنویسی برای ساماندهی رمزدارایی ها تنظیم کرده است. نکاتی در این خصوص به قابل تامل است.

اولا به نظر میرسد که کمسیون محترم بدون نظرخواهی از فعالین این حوزه این پیش نویس را آماده کرده است و انجمن های تخصصی که در خصوص رمزارزها طی سالیان اخیر به وجود آمده اند از محتوای آن بی اطلاع هستند. استفاده نکردن از ظرفیت این انجمن ها مانند اختراع مجدد چرخ است، آن هم چرخی ناهمگون و نا تراز. این انجمن ها به واسطه اینکه شاکله آنها از فعالین حوزه رمزارزها هستند، میتوانند نظرات ارزشمندی را در اختیار کمسیون محترم قرار دهند که عافیتش برای مردم و کسب و کارها و مملکت باشد.

لازم به ذکر است، همانطور که اشاره شد بدنه اصلی این انجمن ها فعالین حوزه رمز ارزها هستند و طبیعتا درک صحیحی نسبت به مشتریان و خواسته های مردم نیز دارند. همچنین با اشرافی که به واسطه فعالیشان بر قانون سایر کشورها و همینطور مواردی مانند محدودیت ها و تحریم ها دارند، قطعا میتوانند برای تهیه پیش نویس، فعالانه به مجلس محترم یاری برسانند.

این که چقدر به مبحث خودتنظیمگری در این پیش نویس توجه شده است برای بنده مبهم است، ولی خود تنظیم گری توسط فعالان این حوزه و به واسطه انجمن های تخصصی که وجود دارد میتواند یک راهکار عاقلانه و هدفمند باشد. عدم توجه به خودتنظیم گری متاسفانه نتیجه اش شکل گیری قوانین دستوری شتاب زده است و در آینده ای نزدیک باعث کم شدن تمایل فعالیت در این حوزه و کوچک تر شدن بازار رسمی و شکل گیری بازارهای زیرزمینی خواهد شد. . مجددا سبب کوچ ناخواسته فعالان واقعی این حزه از کشور خواهد شد.

در نهایت یکی از خطرناکترین اتفاقات ممکن میتواند ایجاد رانت و انحصار بواسطه قوانین شتابزده باشد. مورد مهمی که به نظر بنده باید حتما بصورت موشکافانه بررسی شود و با طیف گسترده ای از فعالان این حوزه در این خصوص مشورت شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *