مرگ فروم ها


بارها در خصوص مرگ فرومها و مصیبت هایش و همینطور ضعیف شدن محتوای وب فارسی نوشته ام. مشکل هر روز بغرنج تر میشود. تقریبا تمام انتقال دانش و تمام محتواهای مفید با محتواهای غیر مفید در هم آمیخته است و در کف شبکه های اجتماعی پهن شده است. تقریبا دیگر نمیتوان مطلب مفیدی را در وب پیدا کرد، یادم است ده سال پیش که ضریب نفوذ اینترنت بسیار پایین تر از الان بود و حتی اپراتورهای همراه هم پوشش کافی و با سرعت نداشتند. فروم های بسیار زیادی به زبان فارسی بود که درباره هر مطلبی که جستجو میکردید میتوانستید به بحث و تبادل نظر بپردازید.

موتورهای جستجوی که قویترینشان هم گوگل است، مطلبی که سرچ میکنید را در وب جستجو میکند و اکثر نتایج در قالب ویدئو و یا تکست به شما نشان میدهند. مطالبی که اکثرا به وبلاگ کسب و کارها خلاصه میشود و آنها هم بیشتر برای تبلیغ خود کسب و کار است و نه به اشتراک گذاشتن تجریبات و دانش. این وضعیت با توجه به عدم وجود سیستم جستجوی حرفه ای در شبکه های اجتماعی بغرنج تر هم میشود، هرچند روش هایی برای جستجو در کانال های تلگرام هم در حال حاضر وجود دارند ولی اکثر اشتراک گذاری تجربه ها در گروههای تلگرامی اتفاق می افتد. که عملا نمیتوان با جستجوی راحت به مطالب آن دسترسی پیدا کرد. زمانی که فروم ها وجود داشتند مطالب بسیار مفیدتری را میتوانستید با سرچ کردن در گوگل پیدا کنید.

برای درک بهتر موضوع یک مثال میزنم، حدود پانزده سال پیش و حتی قبل تر فرومهای خودرویی بسیار فعال بودند، اگر در جستجوی راه حلی برای یک مشکل فنی خودرویتان بودید، با یک جستجوی ساده به این فرومها میرسیدید، همه چیز دسته بندی شده بود، نمونه اش فروم تیونینگ تالک بود، فرومی که الان تقریبا هیچ فعالیتی در آن نیست.آن زمان ها یا راه حل مشکلتان را در این فروم خودرویی پیدا میکردید و یا میتوانستید با ایجاد یک تاپیک و یا یک پست آن را از سایر اعضا بپرسید، در سریعترین زمان افراد مختلفی درباره مشکلتان تجربه شان را به اشتراک میگذاشتند و این موضوع برای همیشه هم وجود داشت و افراد بعدا هم میتوانستند به آن مراجعه کنند و پاسخ سوالات مشابهشان را ببینید. ولی الان چه؟ همه چیز در گروه های تلگرامی پهن شده است. نه میتوانید جستجوی درستی کنید، نه به جواب سوالهایتان میرسید.

شاید محبوبیت بیشتر هوش مصنوعی و پیشرفت هایش بتواند مرهمی بر آن باشد. هنوز نمیدانم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *