دیتا! با ارزشترین دارایی جهان امروز!


بارها دیده ام وقتی پلتفرمی هک میشود، در کامنت های شبکه های اجتماعی خیلی ها با تمسخر مینویسند که حالا اطلاعات من به چه درد میخورد. برای اینکه بدانیم این اطلاعات به چه دردی میخورد فرض کنید دیتا بیس یک بانک هک شود، هکرها دسترسی به تمام تراکنش های شما دارند، حالا این اطلاعات را برای مثال به یک شرکت میفروشند و آن شرکت با داده کاوی میتواند متوجه شود که درآمد شما چقدر است، در چه مکانهایی از کارت خود برای خرید استفاده کرده اید، مثلا آیا بیماری خاصی دارید و در مطب پزشکان خاصی کارت کشیده اید، روتین زندگی شما چیست، علاقه هایتان چه چیزی است، چند درصد از درآمدتان را صرف خرید پوشاک و چقدرش را صرف رستوران میکنید. حتی به فست فود بیشتر تمایل دارید یا غذاهای سنتی. در کدام قسمت های شهر بر اساس الگوی استفاده از کارتتان رفت و آمد دارید، از کدام فروشگاههای اینترنتی خرید میکنید.

همه این اطلاعات دسته بندی میشود.با تحلیل این داده ها تقریبا به همه عادت های شما دسترسی پیدا میکنند و بصورت هدفمند شما را هدف تبلیغات و ترغیب به خرید محصولی میکنند که شاید به آن نیاز هم نداشته باشید.

مثلا الگوی رفتاری شما این است که هر دو ماه یک بار یک کفش خریداری میکنید، دقیقا نزدیک موقع خریدتان که میشود پیامک، ایمیل و یا تماسی دریافت میکنید و ترغیبتان میکند که از یک فروشگاه خاص که شاید اسمش هم به گوشتان نخورده است، خرید کنید.

این یک سو استفاده از اطلاعات شما برای مارکتینگ بود. حالت بدترش این است با مشخصات شما میتوانند کارهای خلاف انجام بدهند به این صورت که این داده ها با داده های هک شده از مثلا شرکت های بیمه و یا اپراتورهای تلفن همراه در کنار هم گذاشته شود و تحلیل شود، تقریبا میتوانند خودشان را به جای شما جا بزنند و از هویت شما سو استفاده کنند.

باز یک مثال دیگر تصور کنید یکی از سایت هایی که نوبت دهی برای پزشکان انجام میشود، هک شود. با تحلیل این داده ها میتوان مشخص کرد، هر فرد چه بیماری هایی دارد، به کدام پزشک ها و با چه الگویی مراجعه میکند. حالا یک شرکت بیمه هم هک میشود، این دیتاها را کنار دیتاهای دیگر قرار بدهید، فرد چه داروهایی مصرف میکند. چه بیماری هایی دارد. حالا میتوانند ترغیبشان کنندکه برای فلان مشکلشان از فلان مکمل و یا دارو استفاده کنند.

معمولا شرکت ها بخشی را برای داده کاوی دارند که روی مشتریان خودشان تمرکز میکنند و بر اساس دیتابیس مربوط به مشتریانشان آفرهای خاصی را برای او ارسال میکنند و برای مارکتینگ هدفمند از آن استفاده میکنند، حالا فرض کنید دیتاهای شرکت رقیب هم که بواسطه هکرها در اختیارشان قرار داده شده است و شرکت هم به اصول اخلاقی پایبند نباشد، دیتاهای جدید به این دیتاها اضافه شود و همگی با هم تحلیل شود، شرکت متوجه نقاط قوت و ضعفش میشود و هدفمندتر تبلیغات میکند. و حتی با این داده ها به رقیبش صدمات جبران ناپذیر وارد میکند. جنگ سر دیتای بیشتر است و سود آوری بیشتر است.

اگر فکر میکنید باز هم این دیتاها مهم نیست باید به عرضتان برسانم، گاهی اوقات تنها چیزی که سرمایه گذارها از استارتاپ ها میخواهند دیتای آنها است و حتی چشم داشتی به سود مالی آن استارتاپ ندارند. آنچه برایشان مهم است فقط دیتای مشتریان و الگوی رفتاری آنها است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *