لایحه دولت و رمزارزها


ظاهرا لایحه ای در دولت در خصوص رمزارزها تدوین شده است.آنطور که از فعالان این حوزه شنیده ام، ظاهرا تدوین این لایحه بدون مشورت با فعالان این حوزه انجام شده است. صد البته که امیدوارم در این لایحه ها به همه جنبه های رمز ارزها توجه شده باشد و اجازه ایجاد رانت و انحصار به احدی داده نشود.

قبلا در خصوص برنامه هفتم توسعه و نقش کمرنگ رمز ارزها در آن نوشته ام. امیدوارم محتوای این لایحه قبل از ارائه به مجلس در اختیار فعالان این حوزه قرار داده شود و از نظرات و پیشنهادهای آنها استفاده شود تا اگر قرار است قانون مشخص و مدونی در این حوزه تصویب شود، نتیجه اش برای منافع ملی مان، مردم و کسب کارها و سایر فعالان این حوزه خیر باشد.

طبیعتا شرکت هایی که سالهاست در این حوزه فعال هستند، تجربه هایی دارند که میتواند برای بهبود لایحه مذکور استفاده شود. نکته مهمی که وجود دارد این است که باید در نظر داشته باشیم که رمز ارزها هنوز در ابتدای راه هستند و انتظار قانون مشخص و مدونی نباید وجود داشته باشد و اصولا امکان این موضوع وجود ندارد که یک قانون کامل و بی نقص برای آن تدوین شود.

از نظر بنده اصولا تدوین یک قانون کامل اصلا امکان پذیر نیست و اگر طرح یا لایحه ای آماده شده باشد و ادعای آن را داشته باشد که به همه جوانب رمز ارزها احاطه دارد، قطعا نقص و ایرادات زیادی بر آن وارد است.لذا تصور میکنم در این طرح هم به موارد کلی اشاره شده باشد و البته که این خوب است. باید در نظر داشته باشیم بلاکچین و رمزارزها و تکنولوژی های مرتبط با آن هر روز در حال تغییر و رشد هستند و بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه در حال ایجاد بسترهای امن برای فعالان این حوزه هستند تا بتوانند سهمی از آینده دنیا را داشته باشند.

درست است که بسیاری از فرصت ها شاید از دست رفته باشد و حتی برخی از شرکت ها بدلیل نداشتن حمایت قانونی مجبور به مهاجرت و ارائه خدماتشان در خارج از کشور شده اند،ولی هنوز هم این فرصت وجود دارد که با تصویب قوانین مناسبی که در آن منافع کسب و کارها و مردم دیده شده باشد، به توسعه این تکنولوژی کمک کرد. و بتوانیم سهمی قابل توجه ازآینده را از آن کشورمان کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *